رهبر معظم انقلاب ابلاغ  کردند :سیاست‌های كلی نظام در امور «پدافند غیرعامل»متن کامل


یزدفردا "رهبر انقلاب اسلامی سیاست‌های كلی نظام در امور «پدافند غیرعامل» را ابلاغ كردند.

پیش‌نویس این سیاست‌ها پیش از این در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقدیم شده بود.

متن كامل این سیاست‌های ابلاغی كه به عنوان راهنمای دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و نظارتی، خط مشی و جهت‌گیری نظام را در بخش مذكور تعیین می‌كند، به شرح زیر است:


1- تأكید بر پدافند غیرعامل كه عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه كه موجب افزایش بازدارندگی، كاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌گردد.


2- رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل از قبیل انتخاب عرصه ایمن، پراكنده‌سازی یا تجمیع حسب مورد، حساسیت‌زدایی، اختفاء، استتار، فریب دشمن و ایمن‌سازی نسبت به مراكز جمعیتی و حائز اهمیت بویژه در طرح­های آمایش سرزمینی و طرح های توسعه آینده كشور.


3- طبقه‌بندی مراكز، اماكن و تأسیسات حائز اهمیت به حیاتی، حساس و مهم و روزآمدكردن آن در صورت لزوم.


4- تهیه و اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل (با رعایت اصل هزینه – فایده) در مورد مراكز، اماكن و تاسیسات حائز اهمیت (نظامی و غیرنظامی) موجود و در دست اجراء بر اساس اولویت‌بندی و امكانات حداكثر تا پایان برنامه ششم و تأمین اعتبار مورد نیاز.


5- تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل در برابر سلاح­های غیرمتعارف نظیر هسته‌­ای، میكروبی و شیمیایی.


6- دو یا چندمنظوره كردن مستحدثات، تأسیسات و شبكه‌های ارتباطی و مواصلاتی در جهت بهره‌گیری پدافندی از طرح­های عمرانی و بویژه در مناطق مرزی و حساس كشور.


7- فرهنگ سازی و آموزش عمومی در زمینه به كارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در بخش دولتی و غیردولتی، پیش­بینی مواد درسی در سطوح مختلف آموزشی و توسعه تحقیقات در زمینه پدافند غیرعامل.


8- رعایت طبقه­‌بندی اطلاعات طرح­های پدافند غیرعامل.


9- ممانعت از ایجاد تأسیسات پرخطر در مراكز جمعیتی و بیرون بردن این­گونه تأسیسات از شهرها و پیش­بینی تمهیدات ایمنی برای آن دسته از تأسیساتی كه وجود آنها الزامی است و ممانعت از ایجاد مراكز جمعیتی در اطراف تأسیسات پرخطر با تعیین حریم لازم.


10- حمایت لازم از توسعه فناوری و صنایع مرتبط مورد نیاز كشور در پدافند غیرعامل با تأكید بر طراحی و تولید داخلی.


11- به كارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات نرم­افزاری و الكترونیكی و سایر تهدیدات جدید دشمن به منظور حفظ و صیانت شبكه ‌های اطلاع‌­رسانی، مخابراتی و رایانه‌­ای.


12- پیش­بینی سازوكار لازم برای تهیه طرح­های مشترك ایمن­سازی و ایجاد هماهنگی در سایر طرح­ها و برنامه­‌ها و مدیریت نهادهای مسئول، در دو حوزه پدافند غیرعامل و حوادث غیرمترقبه در جهت هم‌­افزایی و كاهش هزینه‌ها.


13- ایجاد مركزی برای تدوین طراحی، برنامه‌­ریزی و تصویب اصول و ضوابط، استانداردها، معیارها، مقررات و آیین نامه های فنی پدافند غیرعامل و پیگیری و نظارت بر اعمال آنها.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا